Egypten

2007-10-07 - 2007-10-14


Luxortemplet

2007-10-10  10:00

Luxortemplet är ett stort egyptiskt tempelkomplex på Nilens östra strand runt år 1400 f.Kr. i den stad som idag kallas Luxor, det antika Thebe. På egyptiska hette templet ipet resyt, "den södra helgedomen". Till skillnad från de andra templen i Thebe var Luxortemplet inte tillägnad en specifik gud eller en förgudad version av farao, utan var i stället tillägnat förnyandet av kungamakten. Det kan ha varit här många av Egyptens faraoner kröntes, i verkligheten eller konceptuellt, som i fallet med Alexander den store, som hävdade att han kröntes i Luxor men troligen aldrig reste söder om Memphis, nära det moderna Kairo.

2007-10-10  10:35

Luxortemplet uppfördess under det Nya riket till Thebe triaden bestående av Amun, hans gemål Mut och deras son Khonsu, men templets verkliga fokus låg på den årliga Opetfesten, där en kultstaty av Amun fördes i procession på en helig bark från det närliggande Karnaktemplet. Väl vid Luxortemplet ägde en rituell äktenskapsceremoni mellan farao och Amun-Re rum, som andligt länkade samman dem för att säkerställa farao som mellanhand mellan gudarna och Egypten. Under äktenskapsceremonin återföddes farao ceremoniellt genom en omkrönings ceremoni, med betoning på faraos fruktsamhet och på att legitimera hans gudomliga rätt att härska. Idag firas i Luxor varje år en lokal festival för Sheikh Yusuf al-Haggag, ett muslimskt helgon som på 1100-talet var bosatt i Luxor. Under festivalen förs en båt runt i procession i staden för att slutligen tas till den moské som bär hans namn, och som ligger inom Luxors tempelområde.


Tempelstaden i Karnak

2007-10-11  09:08

Komplexet är en stor öppen plats bestående av fyra huvuddelar, varav endast den största, Amun-Re området, är öppen för allmänheten. De övriga tre delarna, Mut området, Montu området och det nedmonterade Amenhotep IV templet är för närvarande stängda. Där finns även några mindre tempel och helgedomar som förbinder Mut området, Amun-Re området och Luxortemplet. Mut området är det äldsta och är tillägnad en jord och skapelse gud, men ännu inte restaurerat. Det ursprungliga templet förstördes och återställdes delvis av Hatshepsut, även om en annan farao byggdes runt det för att ändra dess fokus eller orienteringen av det heliga området. Många delar av den kan ha avlägsnats för att användas i andra byggnader.

2007-10-11  09:30

Den Stora Hypostylsalen i Karnaks Amon-Re distrikt täcker en yta på 5 000 kvadratmeter. Taket, vilket ej längre finns kvar, hölls uppe av 134 kolumner i 16 rader; där de två mellersta raderna är högre än de andra (10 meter i omkrets och 24 meter höga). Arkitraverna ovanpå kolonnerna uppskattas väga 70 ton. Papyruskolonnerna representerar det uråldriga papyrusträsket ur vilken Amun, en självskapad gud, uppstod från kaoshavet i skapelsens begynnelse. Hallen byggdes av Seti I som graverade norra flygel med inskriptioner. Dekorationen av södra flygeln kompletterades av hans son Ramses II. En serie efterföljande faraoner lade till inskriptioner på väggarna och kolumnerna på platser som deras föregångare hade lämnat tomma, inklusive Ramses III, Ramses IV och Ramses VI. Den norra sidan av hallen är inredd i upphöjd relief och var främst Seti I:s arbete, den södra sidan av hallen kompletterades av Ramses II, i nedsänkt relief. Ramses II tillskansade sig också sin fars utsmyckningar längs salens stora nord-syd och öst-väst processionsvägar, vilket hade för avsikt att ge intrycket att han var ansvarig för hela byggnaden.

2007-10-11   09:34

Den stora skillnaden mellan Karnak och de flesta andra tempel och heliga platser i Egypten är under hur lång tid den utvecklades och användes. Byggandet av tempel började under det Mellersta riket och fortsatte in i ptolemaisk tid. Cirka trettio faraoner bidrog till byggnaderna, vilket gjorde det möjligt att nå en storlek, komplexitet och mångfald som inte ses någon annanstans. Få av de enskilda byggnaderna i Karnak är i sig unika, men storleken och antalet tempel och helgedomar är överväldigande. Gudarna representerade inom tempelområdet sträcker sig från några av de tidigaste som tillbads i det forntida Egypten till de som dyrkats långt senare i den egyptiska kulturens historia. Även om det förstördes fanns här även ett tidigt tempel byggt av Amenhotep IV (Akhenaten), faraon som senare skulle etablera en närmast monoteistisk religion som som fick honom att flytta sitt hov och religiösa centrum bort från Thebe. Här finns även bevis för anpassningar, där de forntida egyptiernas byggnader kom att användas av senare kulturer för deras egna religiösa ändamål.

2007-10-11   10:56

Historien om Tempelstaden i Karnak är till stor del Thebes historia och dess förändrade roll i den egyptiska kulturen. Religiösa centra varierade efter region till region, och när den nya huvudstad i den enade kulturen etablerades fick de religiösa centren i det området framträdande plats. Staden Thebe verkar inte ha haft någon större betydelse innan den elfte dynastin och tidigare tempelbyggnad där var antagligen relativt små, med helgedomar tillägnade de tidiga gudarna från Thebe, jordgudinnan Mut och Montu, en uråldrig gud associerad med solen, men med inte med solen (Re) själv utan med dess brännande hetta. De tidigaste byggnaderna förstördes av invaderande arméer. Den åldsta kända artefakten som finns i templets område är en liten, åttasidig kolumn från elfte dynastin, som nämner Amun-Re. Amun (ibland kallad Amen) var länge Thebes huvudgud. Han identifierades med bocken och med gåsen. Den egyptiska betydelsen av ordet Amun är "hemlig" eller "den dolde guden".


Edfu

2007-10-12  14:59

Templet i Edfu var ett av flera som byggdes under det Ptolemaiska riket, bland dessa finns tempelstaden i Dendera, templen i Esna, Kom Ombo och Philae. Dess storlek återspeglar periodens relativa välstånd. Det nuvarande templet, vars uppförande inleddes den 23 augusti 237 f.Kr., bestod ursprungligen av en hypostylsal, två tvärgående hallar och en helgedom för en helig bark omgiven av flera kapell. Byggandet startades under Ptolemaios III Euergetes regeringstid och avslutades år 57 f.Kr. under Ptolemaios XII Auletes. Det uppfördes på platsen för ett tidigare, mindre tempel, även detta tillägnat Horus, även om den tidigare strukturen var orienterad öst-väst snarare än nord-syd som på den nuvarande platsen. En äldre förstörd pylon ligger strax öster om det nuvarande templet, inskriptionen på den tyder på ett byggprogram under de Nya rikets härskare Ramses I, Seti I och Ramses II.

2007-10-12  16:22

Edfustemplet togs ur bruk som ett religiöst monument efter Theodosius I:s förföljelse av icke-kristna, och förbud mot alla andra religioner än kristendom inom det romerska riket år 391. Liksom på många andra håll förstördes många av templets reliefer av de kristna, och det svarta taket i hypostylsalen, som är synligt än idag, tros vara resultatet av en brand avsedd att utplåna de religiösa bilder som ansågs hedniska. Under århundradena begravdes templet i ett djupt lager av ökensand och flodslam från Nilen. Lokal befolkningen byggde sina hem över det tidigare templet. Endast de övre delarna av tempelpylonerna var synliga,då templet 1798 identifierades av en fransk expedition. År 1860 började Auguste Mariette, en fransk egyptolog, arbetet med att gräva fram Edfutemplet. Templet var nästan helt intakt och kom att bli betydelsefullt för arkeologer som det bäst bevarade av alla gamla egyptiska tempel.


Kom Ombo

2007-10-13  10:54

Templet i Kom Ombo uppfördes under den Ptolemiska dynastin med tillbyggnader under den romerska perioden. Templet är ett dubbeltempel där den norra halvan är tillägnad Haroeris, även känd som Horus den Äldre, medans den södra halvan är tillägnad krokodilguden Sobek, här avbildad med kungliga attribut så som wasspira och kunglig kilt. Ankhen i hans hand symboliserar hans roll som Osirisk helare och kronan på hans huvud är en solkrona associerad med en av solguden Res former.

2007-10-13  11:15

Texterna och relieferna i ett tempel hänvisar till just detta tempels specifika teologi. Två teman var närvarande i templet: det universalistiska temat och det lokala temat. De två kombinerar för att bilda den specifika teologin för detta tempel. Ett tempel byggdes i Kom Ombo redan under det Nya riket för dessa gudar, men det var först under det Ptolemaiska perioden som platsen blev viktig. Ytterst lite av det Nya rikets tempel återstår. Det befintliga templet påbörjades av Ptolemaios VI Philometor (180-145 f.Kr.) i början av hans regeringstid och byggdes på av andra Ptolemaier, särskilt Ptolemaios XIII Theos Philopator (51-47 f.Kr.), som byggde de inre och yttre hypostylerna.


Assuandammen

2007-10-13  14:36 

Det äldsta dokumenterade försöket att bygga en damm nära Aswan var redan på 1000-talet, då den arabiska ingenjören Ibn al-Haytham (i väst känd som Alhazen) kallades till Egypten av den fatamidiske Kalifen, Al-Hakim bi-Amr Allah, för att kontrollera Nilens översvämningar. Hans fältarbete kom dock att övertyga honom om detta inte var genomförbart.


Abu Simbel

2007-10-14  09:03 

Under sin regering påbörjade Ramesses II ett omfattande byggnadsprogram i hela Egypten och Nubien, vilket Egypten kontrollerade. Nubien var mycket viktig för egypterna eftersom det var en källa till guld och många andra värdefulla handelsvaror. Han byggde därför flera stora tempel där för att visa på Egptens styrka och för att egyptisera det nubiska folket. De mest kända templen är klipptemplen i Mesa, nu kallat Abu Simbel, vid Nilens andra katarakt, gränsen mellan Nedre Nubien och Övre Nubien.

2007-10-14  09:28

Hela komplexet flyttades 1968 under övervakning av den polske arkeolog, Kazimierz Michałowski, till en konstgjord kulle högt över Assuandammen. Flyttningen av templen var nödvändig för att de inte skulle dränkas vid skapandet av Nassersjön, den stora konstgjorda vattenreservoar som bildades efter byggnaden av den Höga Dammen.


2007-10-14  17:35  Aswan

Aga Khans mausoleum, byggt i stil med de fatamidiska gravarna i Kairo. Viloplats för Aga Khan III, Sir Sultan Muhammed Shah, Nizari Ismailiternas 48e imam, som avled 1957.


Deir el-Bahari

2007-10-16  11:47

Fokuspunkten för Deir el-Bahari-komplexet är Djeser-Djeseru "det Heligaste av Heliga", Hatshepsuts Begravnings Tempel. Det är en kolonnaerad byggnad, som ritades och uppfördes av Senenmut, kunglig förvaltare och arkitekt hos Hatshepsut, för att tjäna för hennes postuma tillbedjan och för att hedra Amun. Djeser-Djeseru ligger ovanpå en serie kollonerade terrasser, vilka nås av långa ramper som en gång pryddes med trädgårdar. Helgedomen är inbyggd i den klippa som stiger ovanför terrasserna.

2007-10-16  12:48

Den ovanliga formen på Hatshepsuts tempel förklaras av valet av plats, i en dal, omgiven av branta klippor. Det var här, omkring 2050 f.Kr., som Mentuhotep II, grundaren av det Mellersta riket, lade ut sitt sluttande terrassformade begravningstempel. De kollonerade gallerierna på vardera sidan om Djeser Djeserus centrala ramp motsvarar pelarpositionerna på de två på varandra följande nivåer i Mentuhotep-templet. Idag ger terrasserna i Deir el-Bahari bara ett vagt intryck av Senenmuts ursprungliga avsikter. De flesta av statyprydnaderna saknas - statyerna av Osiris framför pelarna i den övre kolonnaden, sfinxvägarna framför gården och de stående, sittande och knästående figurerna av Hatshepsut; dessa förstördes i en postum fördömande av denna farao. Templets arkitektur har även förändrats avsevärt till följd av felaktig rekonstruktion i början av 1900-talet e.Kr.