Orvieto

2018-09-29 - 2018-10-02



Duomo di Orvieto

2018-09-30  14:45 - Madonna di San Brizio kapellet

Madonna di San Brizio kapellet byggdes på fjortonhundratalet och är arkitektoniskt nästan identiskt med I Cappella del Corporale. Konstruktionen av kapellet (även känt som Cappella Nuova eller Signorelli kapellet) påbörjades 1408 och slutfördes 1444. Fra. Angelico och Benozzo Gozzoli påbörjade dekorationen av kapellets valv 1447, men han bara måla två sektioner innan de kallades till Vatikanen av påven Nicholas V för att måla Cappella Niccolina i det Apostoliska palatset. Arbetet stannade i princip av i över femtio år innan Luca Signorelli, den 5 april 1499, fick i uppdrag att slutföra det. Det kom att bli hans absolut mest kända arbete. Antikrists Predikan målades strax efter avrättningen av Savonarola i Florens den 23 maj 1498. Denne hade dömts för kätteri, och liksom målningens predikande Antikrist hade han orsakar upplopp. Målningens Antikristen ser ut som Kristus men omfamnas av djävulen som viskar i örat. Bland publiken som lyssnar på Antikrist ser vi möjligen en ung Raphael, Dante, kanske Christopher Columbus, Boccaccio, Petrarch och Cesare Borgia och längst ner till vänster står Signorelli själv.

2018-09-30  14:47 - Madonna di San Brizio kapellet

I De Förbannade tas till Helvetet och Mottas av Demoner skildrar Signorelli sin vision av det hemska ödet, ångesten och förtvivlan hos de fördömda som kommer att få tillbringa evigheten i helvetet. Han använder den nakna människokroppen som sitt enda uttrycksmedel och visar de fördömda kropparna som trasslas in i varandra och smälter samman till en oformlig massa. De överväldigas av demoner i nästan mänsklig former, avbildade i nyanser av förmultnande kött. Ovanför dem flyger en demon med en kvinna, förmodligen Uppenbarelsebokens Babyloniska sköka. Den blå demonen i tavlans centrum är möjligen ett självporträtt av Signorelli.

2018-09-30 14:47 - Madonna di San Brizio kapellet

Köttets Uppståndelse är en studie av manliga och kvinnliga nakna kroppar, samtidigt som man försöker återskapa en tredimensionell miljö. Signorelli visar sin skicklighet i att skildra människokroppen. De uppståndna kropparna tar sig med ansträngning upp ur jorden och tas emot av två trumpetblåsande änglar på himlen.

2018-09-30  14:48 - Madonna di San Brizio kapellet

De Utvalda i Paradiset som visar de utvalda i extas tittande upp på de musicerande änglarna står i skarp kontrast till de förbannade i helvetet. De få kvarvarande skisserna, gjorda som förberedelse för denna fresk, förvaras i Uffizi i Florens, och visar figurer i olika ställningar, vilket tyder på att Signorelli måste ha använt riktiga nakenmodeller för sina figurer.

2018-09-30  15:15 - Cappella del Corporale

I Cappella del Corporale förvaras kyrkans viktigaste relik, korporalen från Miraklet i Bolsena. Under 1200-talet diskuterades det inom kyrkan huruvida brödet och vinet verkligen förvandlades till Kristi kropp och Kristi blod under eukaristin. År 1263, under en mässa i Santa Cristina basilikan i Bolsena började hostian blöda, blodet droppade på korporalen, den vita linneduk på vilken nattvardskärlen står. Detta tycktes bevisa transsubstantiationsläran, att en förvandling till Kristi kropp verkligen skedde. Santo Corporale relikvariet, ett gotiskt mästerverk i form av en triptyk, gjordes av den Sienesiske guldsmeden Ugolino di Vieri mellan 1337 och 1338 och är alltså äldre än kapellet. Det visar 24 scener av Kristi liv och åtta historier om korporalen.

2018-09-30  15:17 - Cappella del Corporale

Kapellet är dekorerat med fresker som på den vänstra väggen visar eukaristins historia och på den högra, mirakel med blödande hostior genom kyrkans historia. De målades mellan 1357 och 1363 av tre lokala kyrkomålare; Ugolino di Prete Ilario, Domenico di Meo och Giovanni di Buccio Leonardelli. Trots att målningarna i kapellet färdigställdes endast 36 år innan Madonna di San Brizio kapellet påbörjades så är skillnaden mellan de senmedeltida Cappella del Corporale och renässansmålningarna i San Brizio kapellet slående. 

2018-09-30  20:46

Den gotiska fasaden på katedralen i Orvieto är ett senmedeltidens stora mästerverk. Nedre delan av fasaden har 1300-tals reliefer med berättelser hämtade ur den bibliska historiern. Ovanför dessa är mosiaker. urspringligen från 1300-talets andra hälft, men nästan alla dessa är idag utbytta i samband med renoveringar, den senaste större var 1842. Mosaikerna återberättar händelser ur Marias liv.


Claudio Faina Museum

2018-10-01  10:39

Ett tecken på stadens rikedom under den etruskiska eran är att man på Claudio Faina Museum har inte mindre en tre amforor av den attiske 500-tals mästaren Exekias, som sägs ha tagit krukmakeriet från ett hantverk till en konstform.

2018-10-01  11:04

Under den etruskiska perioden hade staden även en egen produktion av keramik, om än aldrig i klass med de bästa attiska verken. Mest berömd bland den lokala produktionen som återfunnits är den så kallade Vanth gruppen, tre krukor föreställande den döde på väg ned till dödsriket.


Belvedere templet

2018-10-01  16:03

Detta tempel, antagligen byggt på 400-talet f.Kr, är faktiskt ett av de mest välbevarade etruskiska templen i Italien. På den här tiden byggdes tempel - såväl etruskiska, romerska som grekiska - i allmänhet i trä, på en stengrund och med utsmyckningar i terrakotta.


Pozzo di San Patrizio

2018-10-01  16:33

I maj 1527 hade kejsar Karls V spanska armé, främst bestående av tyska legosoldater, besegrat den franska armé i Italien. Trots att man vunnit kriget fanns inga pengar att betala av armén med. Armén gjorde då myteri och krävde att få inta och plundra Rom. Charles III, hertig av Bourbon, den spanska arméns befälhavare hade dödats i striderna och hans efterträdare, Philibert of Chalon, saknade Charles auktoritet så när han efter tre dagar försökte avblåsa plundringen var det ingen som lyssnade. Sacco di Roma kom istället att pågå i åtta månader och stadens befolkning hade då minskat från 55.000 till 10.000. Många historiker ser Sacco di Roma som slutpunkten för renässansen i Italien. Påve Klemens VII fängslade i Castel Sant'Angelo, men lyckades genom att muta sina fångvaktare fly till Orvieto. Staden läge ovanpå ett tuffberg med nästan lodräta väggar gjorde den svår att inta, om kejsaren så skulle vilja. Problemet med en stad högt uppe på ett berg skulle möjligen kunna bli vattenförsörjningen. Nästan omedelbart efter sin ankomst bestämde påven att en ny brunn skulle byggas.

2018-10-01  16:33

Den florentinska arkitekten och ingenjören Antonio da Sangallo, den yngre, anlitades för att bygga brunnen. Konstruktionen av brunnen kom att ta tio år och när den slutligen var klar hade påven hunnit med både att återvända till Rom och att dö. Namnet S:t Patrick syftar på den grotta på Irland som Kristus visade helgonet, en grotta som lede ned till skärselden. Så brunnen har egentligen inget med S:t Patrick att göra utan namnet betyder bara att brunnen är djup, närmare bestämt 53 meter. Brunnen har en diameter på 13 meter och är utformad som en dubbelhelix, med två spiraltrappor och totalt 248 trappsteg. Mulor gick ned för den ena trappan med tomma spannar vilka fylldes då man nådde botten. Sedan gick man upp för den andra trappan och hade då ingen mötande trafik. Det hela lystes upp av 70 fönster.