Peru

2018-11-07 - 2018-11-18


Lima


Museo Larco

2018-11-08  14:06

Museo Larco är ett privatägt museum som i kronologiska gallerier ger en grundlig översikt över 5000 år av peruansk förkolumbianska konst och är även världsberömt för sitt galleri med erotiska keramik. 1925 förvärvade Rafael Larco Herrera en samling vaser och andra arkeologiska fynd från sin svärson, Alfredo Hoyle. Totalt cirka 600 keramiska föremål. Dessa föremål tände en samlarlust hos hans son, Rafael Larco Hoyle och strax efter gjorde Larco Herrera sin son ansvarig för samlingen. På inrådan av sin farbror, Victor Larco Herrera, själv grundare av det första museet i Lima, öppnade Larco Hoyle ett nytt museum i Lima för att ta hand om alla de arkeologiska fynd som kontinuerligt dök upp i Peru. Larco Hoyle köpte två stora samlingar: 8.000 föremål från Roa och 6.000 från Carranza. Han köpte också flera små samlingar från hela landet. Inom ett år hade samlingen växt betydligt och den 28 juli 1926, självständighetsdagen, öppnade museet för allmänheten som Museo Arqueológico Rafael Larco Herrera.

2018-11-08  14:22

Moche krigare klädd för en rituell strid. Iförd en befjädrad huvudbonad, örhängen, bröstsköld, armband, halsband, skallror och med målat ansikte och beväpnad för strid. Målet med den rituella striden var inte att döda sin motståndare utan att avlägsna hans huvudbonad varefter förloraren offrades till gudarna. Exakt hur offret sedan utfördes berodde på till vilken gud det var tillägnat.

2018-11-08  14:23

Mochefolkets ugglegud. Mochekulturen blomstrade från cirka 100 till 700 e.Kr. i norra Peru med huvudstad nära nutida Moche, i provinsen Trujillo. Många forskare anser att Moche inte var politiskt organiserad som ett monolitiskt imperium eller en stat, utan snarare var en grupp autonoma städer som delade en gemensam kultur. En antropomorf uggla klädd som en krigare står under ett valv format av en orm med två katthuvuden. Uggleguden var en av huvudgudarna inom Muchekulturen och förknippades med natten, det ockulta och döden.

2018-11-08  14:26

Mochekeramik är bland den variationsrika i världen. Användningen av gjutteknik möjliggjorde massproduktionen av vissa former. Men Moche keramik varierar mycket i form och tema, med viktigaste sociala aktiviteter inklusive krig, metallarbete, sex och arbete. Mochekrukor har hittats inte bara vid stora arkeologiska utgrävningsplatserna, utan också i små byar och mindre begravningsplatser. Moche är känt för sin porträttkeramik. De keramiska porträtten som skapas av Moche verkar representera faktiska individer, något nästan unikt bland världens kulturer. Många av porträtten är av individer med fysiska defekter eller vad som skulle kunna vara genetiska defekter. Traditionell Peruansk nordkust keramik använder en begränsad palett av färger, huvudsakligen en kraftig röd och en gräddgul färg. Vitt och svart förekommer också men är mer sällsynt.

2018-11-08  14:40

Moche krigare klädd för en rituell strid. Iförd en befjädrad huvudbonad, örhängen, bröstsköld, armband, halsband, skallror och med målat ansikte och beväpnad för strid. Målet med den rituella striden var inte att döda sin motståndare utan att avlägsna hans huvudbonad varefter förloraren offrades till gudarna. Exakt hur offret sedan utfördes berodde på till vilken gud det var tillägnat.

2018-11-08   14:50

Begravningsmask i koppar från Mochekulturen föreställande Ai Apaec, skaparguden. Maskerna är dekorerar med snäckskal och ett rött pigment framställt av cinnober. Genom att förse den döde med en mask kulle han efter döden transformeras till den avbildade guden. Ai Apaec var den mest mest fruktade och dyrkade av alla bestraffande gudar, han kallades även "huvudmannen" och avhuggna huvuden gavs till honom i samband med människooffer. Ai Apaec dyrkades som skapargud, beskyddare av Moche, och den som levererade vatten, mat och militära triumfer.


Arequipa


Convento de Santa Catalina

2018-11-09  15:36

Klostrets grundades 1580 av den rika änka, Maria de Guzman som donerade hela sin förmögenhet till klostret. Tidens tradition sade att den andra sonen eller dottern i en familj skulle ha ett liv inom kyrkan. Convento de Santa Catalina accepterade endast kvinnor från spanska överklass familjer som vid dotters inträde i klostret förväntades betala en hemgift på 2400 silvermynt. Det är naturligtvis omöjligt att jämföra pengar och pengars värde under olika tidsperioder, men 2400 silvermynt skulle antagligen kunna sägas motsvara någonstans mellan en och två miljoner kronor. Nunnorna var också skyldiga att ta med 25 listade föremål, inklusive en staty, en målning, en lampa och kläder. De rikaste nunnorna kan ha tagit med importerat engelskt porslin, sidengardiner, mattor och annat man behövde. En nunna hade även tillåtelse att ta med sig två tjänare hemifrån. Det var även möjligt för fattigare nunnor att komma in i klostret utan att betala en hemgift, men de flesta nunnorna var mycket förmögna. Nunnorna ägnades sig åt sömnad och broderier i kyrkans tjänst, medans tråkiga vardagssysslor sköttes av de privata tjänarna, eller av klostrets slavar.

2018-11-09  16:01

Cusco skolan (Escuela Cuzqueña) var en konstnärlig tradition med sitt ursprung i Cusco under kolonialtiden. Det var inte begränsat till Cuzco, utan spred sig till andra städer i Anderna, liksom till dagens Ecuador och Bolivia. Cusqueña målningar kännetecknas av de nästan uteslutande avbildar religiösa motiv, deras brist på perspektiv samt en förkärlek för rött, gult och jordfärger. De förekommer även en överdådiga användning av bladguld, speciellt på tavlor föreställande Jungfru Maria. Även om Cusqueño konstnärerna kände till bysantinsk, flamländsk och italiensk renässanskonst hade man ett mycket fritt förhållande till sina europeiska läromästare; de använde kraftiga färger, förvrängda och dramatiska poser och anpassade ofta ämnena för att skildra deras infödda flora och fauna som bakgrund i verken.

2018-11-09 16:01

Escuela Cuzqueña  har sitt ursprung i krocken mellan spansk och inkakultur efter den peruanska erövringen men fick sin verkliga startpunkt år 1583 då den italienske jesuitkonstnären Bernardo Bitti anländer till Peru, bland annat för att måla en ny altartavla till sin orderns kyrka i Cusco för att ersatta den om förstörts i jordbävningen 1560. Han introducerar den i Europa då populära manierismen, vars främsta kännetecken var överdrivna och utdragna figurer, ett fritt förhållande till perspektiv och ett ljus som tycks komma från alla håll samtidigt, riktat mot den centrala figuren.

2018-11-09   16:01

Tillbaka till själva klostret. Som mest hade klostret inrymt cirka 450 personer, ungefär en tredjedel av dem nunnor och resten tjänare. År 1871 sändes syster Josefa Cadena, O.P., en strikt dominikansk nunna, av påven Pius IX för att reformera klostret. Hemgifterna skickades nu till Europa, alla tjänare och slavar släpptes fria och gavs valet att antingen stanna kvar som nunnor eller lämna klostret, samtidigt som nunnorna nu blev tvungna att sova i gemensamma sovsalar. Idag finns runt trettio nunnor kvar i klostret.


Colcadalen

2018-11-10  11:00

Vicuña är, tillsammans med guanacon, ett av två vilda kameldjur i Anderna. Den är en släkting till laman och antas vara den vilda förfadern till den domesticerade alpackan. Vicuñas producerar små mängder mycket fin ull, vilket är extremt dyrt eftersom djuret bara kan klippas vart tredje år och måste fångas i det vilda. I inkariket värderade vicuñan högt och det var förbjudet för alla utom kungligheter att bära vicuña kläder. Idag är vicuña Perus nationaldjur och finns sedan 1926 i Perus stadsvapen. Såväl under Inkariket som idag har vicuñas varit skyddade enligt lag, men de jagades hårt i den mellanliggande perioden. 1974 förklarades vicuñan utrotningshotad då endast omkring 6.000 individer återstod och handeln med vicuñaull förbjöds. Idag har vicuñapopulationen återhämtat sig och idag finns cirka 350.000 djur och ett system har utvecklats där man en gång om året uppför stora fållor dit de vilda djuren drivs in och klipps. Förbudet att sälja vicuñaull har hävts och ullen säljs på världsmarknaden för över 300 dollar kilot, något som ger betydligt mer pengar till lokalbefolkningen än att skjuta djuren.

2018-11-11  09:26

Kondoren återfinns i Anderna och den intilliggande Stillahavskusten i västra Sydamerika. Sammanräknat vingspann och vikt är den största flygande fågeln i världen, även om fyra sjöfåglar - två albatrosser och två pelikaner - har större vingspann. Den tillhör gruppen "nya världens gamar", en grupp fåglar i Amerika vilka man tidigare trodde var besläktade med den gamla världens gamar, men likheterna har senare visat sig bero på konvergent evolution snarare än genetisk släktskap. Kondoren är i första hand asätare och föredrar stora kadaver som lamor, alpackor, hjortar eller nötkreatur. Den är klassificerad som "Nära Hotad" på grund av habitatförlust och sekundär förgiftning, men även på grund av sin långa livslängd - kondoren kan leva upp till 70 år - vilket gör att varje par inte får speciellt många ungar. Kondoren spelar en viktig roll i folklore och mytologi i den Andinska regionen och har avbildats i Andinsk konst sedan 2500 f.Kr. I Andinska mytologin var kondoren associerad med solguden och sågs som den över världens härskare. Den betraktas som en symbol för makt och hälsa av många andinska kulturer och dess ben och organ ansågs ha medicinska krafter, vilket ibland ledde till att den jagades för sina ben och organ. I vissa versioner av peruanska tjurfäktning binds en kondor fast på tjurens rygg, där den hackar på tjuren medans den slåss med tjurfäktare. Kondor överlever i allmänhet och släpps fri.


Titicacasjön

2018-11-12  11:50 - Isla Uros

Urufolket var bosatta vid Titicacasjön. De var aldrig speciellt talrika och för att undkomma angrepp från Inkaindianer och andra aggressiva grannfolk beslutade man sig för att flytta ut till öar i sjön. Problemet var att det inte fanns några öar att flytta ut till, så Urufolket fick bygga sina egna, av samma vass som man använde till att bygga hus, till att bygga båtar, till mat, och till medicin. Öarna är ihopsatta av block på runt 4 x 10 meter och en genomsnittlig ö är ungefär 15 x 15 meter där varje familj har sin egen ö. Ursprungligen låg de omkring 2 mil från kusten, men efter att en storm 1986 förstörde flera av dem flyttade man betydligt närmre land. Idag finns omkring 2.000 uruer kvar, varav några hundra fortfarande bor kvar på de runt 120 konstgjorda öarna.

2018-11-12  12:46 - Isla Taquile

Den ensliga ön Isla Taquile användes som en fångö av spanjorerna och har idag runt 2.200 innevånare. Taquileños är kända för sina högkvalitativa handvävda textilier och kläder, vilka är upptagna på UNESCO:s världsarvslista. Kvinnor spinner ullen och använder växter och mineraler för att färga den, det är även kvinnor som väver Chumpis, de breda, mönstrade bälten som bärs av alla på Taquile. Stickning utförs uteslutande av män och är något man börjar lära sig vid 8 års ålder. Då en man vill gifta sig stickar han en bröllopsmössa som skall godkännas av brudens mor. Mössan skall vara så tät att den kan bära vatten i den. Männen stickar sedan nya mössor livet ut bvars färger och mönster bestäms av socialstatus och civilstånd.


Cusco

2018-11-15  09:52 

Byggandet på Cuscos katedral påbörjades 1559 och slutfördes 1669. Den uppfördes på den plats där Kiswarkancha, Inka Viracochas palats, en gång stått. Katedralen har idag en samling av mer än 400 målningar från Escuela Cuzqueña från 1600-och 1700-talet. Mest känd av dessa är antagligen Marcos Zapatas, Nattvarden som visar apostlarna under den sista måltiden, en måltid bestående av majs, marsvin och andra inhemska matprodukter. Zapata var en av de senare konstnärerna inom Cuzqueñaskolan och en av de få som signerade sina tavlor. De flesta stenarna från byggnaden togs från Sacsayhuamán, en religiös befästning beläget på kullarna ovanför Cusco. Att använda Sacsayhuamáns heliga stenar för att bygga katedralen, med syfte att förstöra Inkans religiösa byggnader, så när spanjorerna fick reda på att själva sanden i Cuscos centrum betraktades som helig, kom den att användas i katedralens murbruk. Katedralen flankeras till höger av Iglesia del Triunfo, Triumfkyrkan. Iglesia del Triunfo är tjugo år äldre än katedralen och byggdes över ett äldre inkatempel där på 1530-talet en grupp spanska conquistadorer höll stånd mot ett inkauppror under Manko Inka. När nederlaget tycktes oundvikligt kom S:t Jakob ned från himmelen och drev bort den belägrande armén.

2018-11-15  15:31

Compania de Jesus, vanligtvis kallad La Compania, är en jesuitkyrka från 1500-talet. Byggandet av den ursprungliga kyrkan påbörjades år 1576 på platsen för Amarucancha, Inkan Huayna Cápacs palats, ett av de största palatsen kring Qosqos torg. Marken hade skänkts till Hernando Pizarro. Senare köptes egendomen från conquistadorens arvingar av Diego de Silva och Guzmán och hans fru Teresa Orgoñez, som donerade den till jesuiterna efter deras ankomst till staden år 1571. Det skadades svårt vid jordbävningen år 1650 men byggdes om och färdigställdes i slutet av 1660-talet. La Compania blev en källa för en större kontrovers då den byggdes, eftersom dess prakt hotade att överglänsa katedralen vid samma torg. Biskopen i Cusco klagade över kyrkans överdådiga design och fick till slut möjlighet att framställa sina argumentet inför påve Paulus III själv som gick med på att avgöra tvisten. Påven ställde sig på biskopens sida, men när hans beslut slutligen nådde Cusco var jesuiterna i princip redan klara med byggandet av La Compania. Påvens beslut hade därför liten effekt och La Companias imponerande utsmyckade barockfasad konkurrerar fortfarande katedralen.


Museo de Arte Precolombino

2018-11-15  18:19

Chimú kulturen uppstod på 900-talet i samma område som Mocha kulturen tidigare funnits. Chimúriket erövrades av Inkariket omkring 1470, runt 50 år innan spanjorerna kom till trakten. Förfädernas andar levde vidare på heliga platser i form av statyetter i keramik eller trä. Här en förfader klädd i en huvudbonad, halsband och örhängen, och med en offerbägare i händerna.

2018-11-15  18:26

Nasca keramik skålar från 1 e.Kr. - 800 e.Kr. I den andinska världsbilden är huvudet en metafor för återfödelse. När de begravdes i jorden - de dödas värld - försäkrades återväxt i världen ovan. Keramiska offergåvor föreställande huvuden av förfäder som dessa, med ögonen vidöppna och med törnen genom läpparna för att försluta munnen, begravdes i Nasca gravar som vore dom frön. Två snarlika huvuden återfanns även i kapten Bäckdals skafferi.


Machu Picchu

2019-11-16  12:31 

Machu Picchu började byggdes i mitten av 1400-talet och konstruktionen pågick under de båda Inkahärskarna Pachacutec Inca Yupanqui (1438-1471) och Túpac Inca Yupanqui (1472-1493). De flesta arkeologer är överens om att Pachacutec lät uppföra Machu Picchu som ett kungligt gods åt sig själv. Godset användes i 80 år innan det övergavs, troligen på grund av de spanska erövringarna i andra delar av Inkariket. Det är även möjligt att de flesta invånarna dog av smittkoppor som introducerades av resenärer innan de spanska conquistadorerna anlände till området. Det uppskattas att cirka 750 personer bodde där, de flesta tjänare eller permanent boende underhållspersonal. Trots att egendomen tillhörde Pachacutec bodde här även religiösa experter och andra specialister med inriktning på härskarens välbefinnande och för hans underhållning. Mycket av jordbruket i Machu Picchu utfördes på hundratals konstgjorda terrasser. Terrasserna byggdes för att säkerställa god dränering och jordfruktbarhet och samtidigt skydda själva berget från erosion och jordskred. Trots att Machu Picchu var belägen endast 80 kilometer från Inkahuvudstaden Cusco, fann spanjorerna aldrig platsen så den kom aldrig att plundrades eller förstöras som så många andra platser.

2019-11-16  12:39

De följande århundradena återtog den omgivande djungeln platsen och få utanför det omedelbara närområdet kände till dess existens. 1911 reste den amerikanske historikern och upptäcktsresanden Hiram Bingham i regionen, sponsrad av Yale University, sökande efter en gömd och bortglömd Inkahuvudstad. Han leddes till Machu Picchu av en lokal bybo, Melchor Arteaga, och uppbackad av Yale University och National Geographic kom Bingham att gå till historien som Machu Picchus upptäckare. Så var emellertid inte fallet, något Bingham var väl medveten om. I sina fältanteckningar berättar han att han i en av byggnaderna funnit en inskription med texten "Agustín Lizárraga, 14 juli 1902", något han aldrig nämner i någon av sina böcker. Lizárraga hade kommit till platsen 1902 på jakt efter odlingsbar mark och lät två lokala familjer att bosätta sig i Machu Picchu för att odla majs och grönsaker i de gamla odlingsterrasserna, där de tillbringade flera år. Bingham hade även läst den Fransk-Österrikiske upptäcktsresanden Charles Wieners dagböcker. Wiener besökte området 1876 och sammanställde den information som lokalbefolkningen gav honom, bland annat namnet på Machu Picchu. Wiener besökte dock troligen aldrig platsen. Däremot kan den tyske affärsmannen Augusto Berns som köpt land på ett berg mittemot Machu Picchu ha besökt platsen redan 1867 och utfört en del plundring och även försökt få finansiering för en större utgrävning.


Sacsayhuamán

2019-11-17  17:14 

En befästning i utkanten norra Cusco vars äldsta delar byggdes av Killke-kulturen omkring 1100 e.Kr., vilka då bott i området under två hundra år. Komplexet utvidgades och byggdes om av Inka från 1200-talet och framåt med stora formpassade stenar utan någon form av murbruk. Platsen ligger på 3.701 meter över havet på en brant höjd med utsikt över staden. På grund av sitt strategiska läge kallas Sacsayhuamán ofta en befästning, även om dess syfte egentligen var religiöst. Dess militära betydelse kom dock fram 1536 när Manco Inka belägrade spanjorerna i Cusco och mycket av striderna inträffade i och kring Sacsayhuamán. Det stora plazan, som kan rymma tusentals människor, är utformat för ceremoniella aktiviteter. Flera av de stora strukturerna på platsen kan också ha använts under ritualer. Stenarna som används vid byggandet av de tre massiva terrassväggarna vid plazan är bland de största som används i byggnader det förkolumbianska Latinamerika. Den längsta av de tre väggarna är c:a 400 meter lång, 6 meter hög. De största stenblocken i väggen väger nära 200 ton. Efter belägringen av Cusco började spanjorerna använda Sacsayhuamán som ett stenbrott för att bygga det nya spanska Cuzco och inom några år hade de rivit mycket av komplexet. Idag finns i pricip bara de stenar kvar som var för stora för att flytta från platsen.