Prag
2018-05-23 - 2018-05-27
Sankta Agnes kloster
2018-05-24
12:42
Madonna från Zbraslav är den mest berömda böhmiska Mariamålningen. Det är från mitten av 1300-talet och utfördes till Aula Regia i Cistercienserklostret i Zbraslav, vilket grundades av kung Wencel II i slutet av 1200-talet som en nekropol till Přemyslid-härskarna. Även om målningen följer italienska och franska modeller, vilket framgår till exempel i den mörka undermålningen i ansikten, så utvecklar den även en idiosynkratisk lokal form. Den både tekniskt och utsmyckningsmässigt ambitiösa dekorations tekniken som använts visar att Madonnan från Zbraslav måste ha beställts av en medlem i de högsta sociala skikten, möjligen direkt av den unga prinsen, och blivande kejsaren, Karl IV. Madonnas kronor och Jesu gloria var ursprungligen dekorerade med färgade glasstycken eller kanske ädelstenar. I handen håller Jesus en steglits, en fågel som fick sitt röda huvud från en droppe av Kristi blod.
2018-05-24
12:43
Madonnan från Žinkovy tillverkad i Prag runt 1330-1340 till S:t Wencel kyrkan i Žinkovy. Skulpturen går tillbaka på den Strasbourg centrerade stil vanlig i övre Rhenlandet och södra Tyskland. Fågeln som Kristus håller i sin hand förutsäger Frälsarens framtida lidande; en medeltida legend säger att fågeln drog en tagg från törnekronan ur Jesu huvud på väg till Golgata. Symbolen dök upp först i Böhmen i början av 1300-talet i ett illuminerat manuskriptet tillhörande Elizabeth Rejaka, den böhmiska drottningen gift med Wencel II.
2018-05-24 12:48
Madonnan från Most, vars ursprung är okänt, är ett tidigt exempel då de mer graciösa Madonnor, som utvecklades i Böhmen under senare hälften av 1300-talet.Moderns ansikte och Jesus barnets långa mantel tyder på en kombination av bysantinska och italienska förebilder. Åter en steglits i Jesu hand, en tradition som hade sitt ursprung i Italien. Baksidan av panelen visar ett målat fönster (fenestra coeli), där du kan se in i himmelriket, vilket tyder på att målningen ursprungligen bars i liturgiska processioner.
2018-05-24 12:52
Madonnan från Michle, från cirka 1340 möjligen utförd i Brno, men senare placerad i S.t Wencel kyrkan i Michle i Prag. Utgångspunkten för denna stil, med de rikt draperade kläderna, var den franska skolan men där ansiktsformen tyder på att skulptören hade kopplingar till den böhmiska miljön. Skulptören antas vara kopplad till den unga Karl IV som vid tiden för dess utförande satt i Brno som markgreve av Mähren.
2018-05-24 13:20
Som modell hade konstnären den bysantinska ikonen från den Augustinerklostret i Roudnice nad Labem, en ikon som traditionellt tillskrivs evangelisten Lukas. Madonnans mörka utseende har förklarats av det latinska citatet från den Höga Visan 1: 5, "Jag är svart och skön, ni Jerusalems döttrar ...", inskrivna i hennes gloria. Glorian framhävs av en rad graverade koncentriska cirklar, dekorerade med stansningar i olika storlekar och kombinationer.