Rom

2016-06-24 - 2016-06-26


Domus Aurea

2016-06-25  12:56  

Byggandet av Domus Aurea påbörjades efter den stora branden 64 och var nästan färdig före Neros död 68, en anmärkningsvärd kort tid för ett så enormt projekt. Enligt Tacitus intresserade sig Nero för varje detalj i projektet och övervakade ständigt de båda arkitekterna, Celer och Severus. Komplexet täckte delar av sluttningarna längst Palatinen, Oppian och Caeliaus kullarna, med en konstgjord sjö i den sanka dalen. Dess storlek kan endast uppskattas, eftersom mycket av det inte har grävts ut. Vissa forskare anser att det kan ha varit 1,2 km2, medan andra uppskattar att dess storlek till under 0,40 km2. Det Gyllene Huset designades som ett underhållningsplats, vilket framgår av att det hade 300 rum men inga sovplatser. I huvudbyggnaden, på Esquilinen, har inte heller några kök eller latriner hittats. Samtida bekvämligheter som värmerör har inte heller upptäckts.

2016-06-25  13:31

När en ung romare föll ned i ett hål på Esquilinen sluttning i slutet av 1400-talet befann han sig i en märklig grotta grotta fylld med målade figurer. Snart lät de unga konstnärerna i Rom firas ned för att se själva målningarna. Effekten av dessa nyupptäckta grotesker blev elektrifierande i den tidig renässans, som just anlänt till Rom. Raphael och Michelangelo kröp båda ner under jorden för att studera målningarna, något som kom att få omedelbara effekter, främst hos Raphael, i hans arbete med att utsmycka vatikanpalatset. Även senare turister kom att besöka "grottorna", Casanova och Marquis de Sade har båda ristat in sin namn i målningarna, med bara någon decimeter mellan dem.

2016-06-25  13:18

Palatset sågs som en pinsamhet för Neros efterträdare, som en symbol för dennes dekadens och det hade inom ett decennium det tömts på marmor, ädelstenar och elfenben. Snart fylldes palatset igen och marken användes för nya byggprojekt, som Titus termer, år 79 e.Kr. Den konstgjorda sjön, mitt i palatsmarken, fylldes igen och här byggde Vespasianus den flaviska amfiteatern. Även Trajanus termer och Venus och Romas tempel uppfördes på platsen och inom 40 år fanns inga som helst spår av det gamla palatset. Paradoxalt nog kom detta att garanterade freskernas överlevnad genom att dessa nu var skydda från fukt.