Tarquinia

17-12-04 - 17-12-06


Monterozzi nekropolen

2017-12-05  11:30

Due Tetti kallas en grav från slutet av 200-talet f.Kr. som är betydligt mindre dekorerad än många andra gravar och med att platt tak. Att den är senare framgår även att att stilen på freskerna är romerska snarare än etruskiska, även om motiven är etruskiskt. På den högra väggen syns hur Vanth, en kvinnlig psykopomp utan motsvarighet i grekisk mytologi, för två nyligen döda till dödsrikets port, där de möts av Charun - den etruskiska motsvarigheten till den grekiska Charon - och två redan döda familjemedlemmar. Det romerska inflytandet ses även på att porten till dödsriket är välvd, och inte den typiska etruskiska T-porten.

2017-12-05  11:39

Tumba dei Caronti, bygd någon gång mellan 275 och 250 f.kr., d.v.s. ungefär 50 år äldre än Due Tetti. Även denna grav är ganska enkelt dekorerad med en symbolisk port till dödsriket för den döde att träda in i - här den normala etruskiska T-porten med en lång tvärbalk upptill - vaktad på båda sidorna av Charun. Liksom i Due Tetti är Charun här utrustad med sin stora klubba. Han är här även bevingad, vilket är hur han vanligtvis avbildas.


Museo Archeologico Nazionale Tarquiniense

2017-12-05   15:25

Bocchoris vasen, en egyptisk fajans vas funnen i en etruskisk grav i Tarquinia. Vasen har en inskription som omnämner farao Bakenranef - på grekiska Bocchoris - som regerade i Egypten mellan 720 och 715 f.kr.. Vasen är ett av de viktigaste bevisen för att etruskerna bedrev långdistans handel redan på 700-talet f.kr., även om vissa arkeologer hävdat att vasen inte alls är egyptisk utan en fenicisk kopia. Det är väl känt att fenicierna tillverkade och sålde kopierad egyptisk konst, men det faktum att graven där denna hittades även innehöll andra egyptiska föremål talar för att den är autentisk.

2017-12-05  15:57

Innan mithreet i Tarquinia hittades hade bara ett mithreum återfunnits i södra Etrurien, det i Vulci. Mithreet i Tarquinia visade sig dessutom vara från slutet av 200-talet, runt 100 år åldre än det i Vulci. Altarpjäsen följer helt den etablerade Mithras ikonografin, klädd med en långärmad, kort tunika (tunica manicata) och ett bälte högt på bröstet. Han bär långa och tighta byxor av östligt modell (anaxyrider) och är barfota; hans mantel är fäst av en stor rund fibula (brosch) som eventuellt bär en stor ädelsten. Han vänster ben vilar på tjurens rygg, medan hans högra fot är placerad på djurets bakre högra bakben. Tjuren framställs som att dra sitt sista andetag, med munnen halvöppen. Huvudet böjt bakåt av Mithras vänstra hand som håller djuret vid näsborren, medan han med sin högra hand sticker tjuren i dess nacke. Droppar av blod rinner från såret och slickas av hunden och ormen (som inte längre finns kvar på statyn), samtidigt som en skorpion nyper tjurens testiklar med sina klor.

2017-12-05  15:59

De två pegaserna har blivit en symbol för det etruskiska Tarquinia. Pegaserna hittades 1938 vid utgrävningarna av det stora templet kallat Ara della Regina, Drottningens Altare. Templet, byggt runt år 400 f.kr, är det största man funnit i Etrurien, det är dock inte klart vilken eller vilka gudomar templet var tillägnat. Den vanligaste teorin, baserad på votivgåvor, är att templet var tillägnat Atrumes, den etruskiska Artemis. Är det bara jag som tycker att vingarna ser lite väl små ut för en så stor pegas?

2017-12-05   16:31

"Prästens" sarkofag, uthuggen ur ett block av grekisk marmor från ön Faros, är sarkofagen troligen skulpterad i Grekland och målad i Etrurien. På ena sidan visas berättelsen om hur de trojanska fångarna offrades av Achilles efter Patroklos död. Den andra sidan visar scener av kriget mellan greker och amazoner. Sarkofagen är daterad till mitten av 300-talet då konflikterna mellan etrusker och romare intensifierats och i målningarna kunde etruskerna identifiera sig med grekerna då romarna ansåg sig härstamma från trojanerna.