Turin
2020-03-07 - 2020-03-10
2020-03-08 14:45
Turin var huvudstad i hertigdömet Savojen från 1563. Från 1720 var staden även huvudstad i konungariket Sardinen, och 1861 blev staden Konungariket Italiens första huvudstad. Men vad staden idag är mest känd för är antagligen Turinsvepningen. Ett fyra och en halvt meter långt stycke linnetyg, även känd som Svepeduken i Turin, som bär bilden av en man i negativ. Vissa hävdar bilden föreställer Jesus från Nasaret och tror att tyget är svepningen i vilket han lindades in efter korsfästelsen. Historien om Turinsvepningen börjar år 1390 e.Kr., när biskop Pierre d'Arcis skrev ett memorandum där han hävdade att svepningen var en förfalskning. Texter tyder på att en svepning med en bild av en korsfäst man fanns i Geoffroy de Charnys ägo i den lilla staden Lirey, i Frankrike mellan åren 1353 och 1357. Svepningens historia från 1400-talet till nutid är sedan väl dokumenterad. Perioden fram till 1390 är däremot föremål för debatt och kontroverser bland historiker. Även om det finns många rapporter om att Jesu svepning, eller en bild av hans ansikte, alla av okänt ursprung, vördats på olika platser före 1300-talet, finns det inga tillförlitliga historiska bevis för att dessa syftar på den svepning som för närvarande finns i katedralen i Turin. En svepning, som vissa historiker hävdar kan var den som idag finns i Turin, ägdes av de bysantinska kejsarna men försvann under plundringen av Konstantinopel 1204. Barbara Frale har i sin forskning i Vatikanens hemliga arkiv funnit belägg för att Tempelriddarorden var i besittning av en relik som visar en röd, monokromatisk bild av en skäggig man på ett tygstycke.
Cattedrale di San Giovanni Battista
2020-03-08 20:09
År 1453 skänkte Margaret de Charny svepningen till huset Savojen. År 1532 skadades svepningen i en brand i kyrkan i Chambery, i Frankrike, där det förvarades. En droppe smält silver från relikskrinet där den förvarades producerade ett symmetriskt placerat märke genom lagren av det vikta tyget. Nunnor från Sanktas Klara orden försökte reparera skadorna med lappar. Reparationer gjordes även på svepningen 1694 av Sebastian Valfrè för att förbättra nunnornas reparation. Ytterligare reparationer utfördes 1868 av Clotilde av Savojen. År 1578 tog dvråningens ögare, huset Savojen, svepningen till Turin och den har förvarats i Turins katedral sedan dess. På 1600-talet uppfördes ett kapell av Guarino Guarini speciellt för svepningen. På 1800-talet fotograferades den för första gången under en offentlig utställning. Svepningen förblev i huset Savojens, vars styre av Italien upphörde 1946, ägo fram till 1983, då den överlämnades till Heliga stolen.
2020-03-09 09:40
År 1389 skickade biskopen av Troyes ett brev till antipåven Clement VII, där han förklarade att svepningen var en förfalskning. Därefter utfärdade Clemens VII år 1390 fyra påvliga bullor, där ha tillät att den visades, men förbjöd att man påstod att det var Kristi sanna svepning. Men 1506 ändrade påven Julius II denna ståndpunkt och förklarade att svepningen var autentiskt och godkände offentlig vördnad av den. Den 30 mars 2013, som en del av påskfirandet, ställdes svepningen ut att visas för allmänheten i katedralen i Turin. Påven Franciskus spelade in ett videomeddelande för tillfället, där han beskrev bilden på svepningen som "denna ikon av en man" och sade att "Svepningens Man inbjuder oss att begrunda Jesus från Nasaret." I sitt noggrant formulerade uttalande uppmanade påven Franciskus de troende att betrakta svepningen med vördnad, men undvek noga att säga något som kunde uppfattas om att han uttalade sig för eller emot dess äkthet.
Chiesa della Santissima Annunziata
2020-03-09 11:31
I samband med en renovering av svepning en som utfördes 2002 gjordes en fullskalig kopia av den som idag kan ses i Chiesa della Santissima Annunziata. 1988 fastställde kol-14-datering att
svepningen var från medeltiden, någon gång mellan åren 1260 och
1390 vilket slutgiltigt övertygat de forskare som alltid trott av svepningen var en förfalskning om att dom hade rätt. De forskare som fortsatt tror på svepningens äkthet har lagt
fram ett flertal teorier om varför kol-14 dateringen gett ett
felaktigt resultat. Svepningen fortsätter att studeras intensivt och är
fortfarande en kontroversiell fråga bland vetenskapsmän och
bibelforskare. I likhet med alla reliker i sitt slag, gör
den romersk-katolska kyrkan inga officiella uttalanden om dess
äkthet. Frågan lämnas till de troendes personliga beslut, så
länge kyrkan inte utfärdar ett framtida meddelande om motsatsen.
Enligt kyrkans uppfattning har om tyget är äkta eller inte någon
som helst betydelse för vad Jesus lärde eller om hans döds och
uppståndelse frälsande kraft.